יום רביעי, 29 באוקטובר 2008

מהמורות (במפרים) בכבישי ארצנו יוצרים מהמורות בגופנו!

האם שאלתם את עצמכם אם קיימת השפעה מזיקה של במפרים עלינו? ומהי ההשפעה?
אז כן, ההשפעה קיימת והיא מזיקה.. לגוף ולנפש!

קודם כל קצת היסטוריה על מהמורות. לפני שנים עלה רעיון של הקנדים להקים מהמורות בכבישים מאוד מסוימים כדי להוות מכשול לנוסעים במקומות אלו ולהגביל את מהירותם. המהמורות היו קטנות, בלתי מציקות וכל מטרתן הייתה להגביל מהירות הנסיעה של נהגים פרועים בכבישים פנימיים וצרים.
בקנדה עשו זאת בשימוש מוגבל ועל פי תקן כנהוג במדינות מתוקנות ונאורות. אך עם הזמן, הקנדים ממציאי השיטה בחנו את השיטה וגילו שרב הנזק על התועלת. הם הסירו את המהמורות המסוכנות ומצאו שיטה עדינה ויעילה יותר שאינה מסכנת את הציבור ואת האדם הפרטי. בשיטה החדשה, הקנדים יוצרים בקטע קטן של כביש צר ופנימי, פסי צבע מחוספסים או בליטות מזעריות. כך שברגע שהמהירות עולה מעל למהירות המותרת תחוש רעידה קלה, שתאלץ אותך הנהג לרצות להגביל את מהירות הנסיעה מבלי לגרום לך להתרגז, מבלי להקפיץ ולטלטל את הרכב ואת גבך ומבלי לגרום לך להסיט את העין מהכביש (כל מה שמוכר מהמהמורות בעבר).
בשיטה החדשה והעדינה גורמים לנו להוריד את המהירות אך אינם גורמים לנזק כל שהוא לרכב ולנהג.

מה קורה בישראל? ישראל אימצה את שיטת המהמורות הישנה ונתנה לה אינטרפרטציה מאוד מעניינת התואמת את האופי הישראלי, כאשר כל מי שחפץ לחסום גישה לכבישים מסוימים ישים מהמורה על הכביש,
הכוונה כאן היא לעצבן את הנהג, לגרום לו לאי נוחות כך שיתייאש וימצא לעצמו דרכים חלופיות.
בארץ אין תקן למהמורה ולכן כל מהמורה שונה מקודמתה בגודלה ובגובהה.
המהמורות הראשונות בארץ, הופיעו בסביון אך מאז זה הפך לאופנה מזיקה בכל הארץ ובכל מקום שמו במפרים בגודל וגובה שונים.
ריבוי הרשויות הקטנות מעצימה את הבעיה כי כל רשות רוצה להתבודד ולחסום מעבר לאחר דרך יישובו.
המהמורות גורמות לנהג הישראלי נזקים קשים אשר מצטברים מבלי שנשים לב, כך שאנו נפגעים פיזית ונפשית. בנוסף מצטבר נזק לרכב, נזק אקולוגי מאחר וכל בלימה מופרזת יוצרת זיהום אוויר קשה מהבלמים ומהדלק. ניתן לראות גם קשר בין תאונות למהמורות, כאשר נסיעה יומיומית בכבישים עם מהמורות גורמים לחוסר סבלנות, עצבנות, לחץ של הנהג, חוסר תשומת לב, בלמים ובולמי זעזועים שחוקים (כפי שעצבינו נשחקים), ועוד. כל אלה הם חלק מהגורמים העיקריים לתאונות.

אין תגובות: